طراحی 4C

پیدایش یک رویا

در سال 1967 آلفا رومئو، هیجده نمونه از آلفا رومئو 33 Stradale را ساخت ، که مدل شناخته شده ی Alfa Romeo Tipo 33 را که در مسابقات مورد استفاده قرار می گیرند، به نمایش  گذارد. این خودرو به نظر افراد بسیار زیادی، یکی از زیباترین خودروها در نوع خود و در طول تاریخ خودروسازی به شمار می آید. این خودرو با توجه به فلسفه ی طراحی کاملاً عملکرد گرا  و وزن آن که به شکل چشمگیری پایین می باشد، وارد کتاب های تاریخ خودروسازی شده و مثال زدنی است.
در ساخت این خودرو از از یک بسته از فن آوری های نوین استفاده شده است، از جمله یک شاسی کاملاً جدید، با ساختاری ترکیبی و متاثر از تکنولوژی هوانوردی، که از آلیاژ منیزیم و لوله های فولادی ،ساخته شده است.
این خودرو، خودرویی است که آلفا رومئو 4C، فرم و محتوایش را از آن الهام گرفته است.
همینطور که در همان نظر اول آشکار است، هر دو خودرو در طراحی دارای خطوطی مشترک می باشند و هر یک از عنصرها، دارای یک عملکرد مخصوص هستند و هیچ چیزی اضافی و بدون دلیل نیست. این تعادل بی نقص، نتیجه ی انتخاب طرح های منسجم و هارمونی کامل بین الزامات مکانیکی و سبک آن می باشد.
تفاوت های به وجود آمده در مدل کانسپت تا مدل تولیدی، حداقل بوده و تنها برای کسب تاییدیه ایجاد شده اند.
هدف نهایی از طراحی و ساخت این خودرو، این بوده است که یک خودروی سوپر اسپورت رویایی در اختیار علاقه مندان آن قرار گیرد، خودرویی با ظاهر و طراحی منحصر به فرد که هم در جاده و هم در پیست اتوموبلیرانی قابل راندن می باشد. زمانی، این تنها یک رویا بود، اما امروز این رویا در شکل آلفا رومئو 4C به حقیقت پیوسته است.

زیبایی ايروديناميکى

بی هیچ توجهی به سبک طراحی، تنها صرفاً برای طراحی یا به راحتی و یا تمایل به سورپز کردن، عنصر اصلی طراحی آلفا رومئو 4C ساده است: عملکرد خالص. با این تفسیر، تک¬تک تصمیم گیری های مربوط به طراحی خودرو، با در نظر داشتن این عنصر، گرفته شده اند.
قلب تپنده ی این خودروی غیرقابل مهار، از نوع موتور وسط می باشد، که به وضوح، از طریق شیشه ی عقب، قابل مشاهده است.
تک تک عناصر دیگر خودرو از اینجا آغاز می شوند. قاب های گرد چراغ های عقب، با بال عقب عضلانی که دریچه های هوای اینترکولر را در خود جای داده اند، در هم آمیخته اند. خطوط قدرتمند و دینامیک بدنه ی خودرو نمایی بی نقص را در چراغهای جلو که در داخلشان دو خط V شکل به سمت جلوپنجره ی سپر شکل و نماد آلفا رومئو کشیده شده است، ایجاد می نمایند.
نتیجه، خودرویست که روح واقعی یک خودروی سوپر اسپرت را در خود نهفته دارد. هر یک از عناصر ساختاری خودرو به شکلی طراحی شده اند که یک عمکلرد آیرودینامیکی ویژه را تضمین نمایند و نیروی فشاری رو به پایین لازم برای ایجاد چسبندگی مورد نیاز خودرو بر سطح جاده در پیچ های تند را، تامین نمایند.




فضای داخلی از نوع مسابقه ای
ورود به داخل اتاق آلفا رومئو 4C به معنی ورود به دنیای مسابقات اتوموبیلرانی می باشد. همچون طراحی خارجی خودرو، تک تک عناصر تشکیل دهنده ی فضای داخلی خودرو نیز، دارای یک عملکرد اختصاصی می‌باشند: در داخل اتاق 4C تمامی اجزا اضافی کنار گذاشته شده و تنها به اجزای حیاتی برای تضمین یک رانندگی برتر، توجه شده است. به عنوان نمونه، بدنه ی اتاق منحصر به فرد این خودرو از جنس فیبر کربن ساخته شده است. در داخل اتاق خودرو، صندلی های مخصوص مسابقه، فضای نشیمن راحت و در عین حال دارای قابلیت و ارگونومی ویژه ی خودروهای مسابقه ای را تامین می نمایند. ساختار این صندلی ها تشکیل شده است از نوعی کامپوزیت تقویت شده و نوعی لایی سبک وزن ویژه. روکش صندلی ها یا از جنس پارچه ی تکنیکی و یا از جنس چرم می باشد.
در 4C، تمامی اجزا نشانی از روحیه ی مسابقه ای آلفا رومئو می باشد. غرببلک فرمان، در قسمت پایین شکل داده شده است. داشبورد خودرو از یک قطعه ی یک پارچه  که بوسیله حرارت دادن شکل داده شده است، تشکیل شده است که تنها در خودروهای سوپر اسپورت با نسخه ی محدود، یافته می شوند. تمامی کنترل های خودرو به شکلی تعبیه شده اند که کار با آنها توسط راننده به شکلی آسانتر و با تسلط بیشتری انجام شود. صفحه کیلومتر، دارای وضوح تصویر بالا بوده و طراحی آنها از صفحات کیلومتر موتور سیکلت ها و خودرو های مسابقه ای، الهام گرفته است. همچنین پدال های آلومینیومی و گارد های پاشنه، آخرین جزئیات از یک شخصیت اسپرت واقعی در خودرو را تشکیل می دهند.
ساخت ایتالیا
آلفا رومئو تصمیم گرفت تا 4C را در مودنا تولید نماید و یک واحد اختصاصی را در در کارخانه ی مازراتی در شهر مودنا، راه اندازی کرد. در اینجا، تمرکز، همیشه بر تکنولوژی تکامل یافته و ساخت و تولید با کیفیت بالا می باشد، ترکیبی که منجر به تولید خودروهایی شده است که به راستی از نظر پیشرفت های فنی و توجه به جزئیات در زمان ساخت، منحصر به فرد هستند.
در خط مونتاژ 4C، این نیروی انسانی است که ایجاد تفاوت می نماید. تکنسین های متخصص اختصاص داده شده به تولید این مدل جدید از آلفا رومئو، نزدیک به 500 ساعت از آموزش های ویژه را دیده و همچنین به مدت ده ماه، آخرین فرایند توسعه ی محصول را دنبال کرده اند. در نتیجه، تمامی این افراد، سطح مطلوبی از دانش فنی دقيق‌ و عميق‌ را کسب کرده اند. تکنسین های مونتاژ، شخصا هر مرحله از فرایند را دنبال و اجرا کرده و در پایان خط، با انجام تست های کنترل کیفیت دقیق، از اینکه تمام اجزاء عملکردی بی نقص دارند، اطمینان کامل حاصل می نمایند. خودروی تکمیل شده، سپس تحویل رانندگان کارشناس ویژه ی تست عملکرد دینامیک شده و تحت طیف گسترده ای از شرایط، آزمایش می شود. فقط در آن صورت است که آلفا رومئو 4C تولیدی، مجاز به ورود به جاده خواهد بود.






کیفیت برتر ایتالیایی
آلفا رومئو 4C توسط آلفا رومئو طراحی شده و در کارخانه ی مازراتی در شهر مودنا تولید می شود، اما کیفیت برتر خودروسازی ایتالیایی را می توان در تک تک عناصر تشکلیل دهنده ی خودرو، یافت. بزرگترین شرکت‌های ایتالیایی فعال در این بخش، که در حال حاضر تامین کنندگان بزرگترین تولید کنندگان خودروهای سوپر اسپرت در جهان می باشند، به سهم خود در تولید آلفا رومئو 4C، نقش ایفا کرده اند: گروه آدلر (Adler Group): تولید کننده ی سازه های تك‌ بدنه‌ ی (monocoque) کربنی امارک (Emarc): تولید کننده ی سیستم های ایمنی رول بار، سر شاسی، و پایه های تمام آلومینیوم IMR: تولید کننده ی قطعات بدنه از مواد کامپوزیت از همین روست که آلفا رومئو 4C، نماینده ی برتر تولید ایتالیا در بخش خودرو، می باشد.



مدل­های سفارشی

 


در آلفا رومئو 4C، امکانات مختلفی برای سفارشی سازی ارائه شده است، هم از نقطه نظر زیبایی و هم جهت برجسته سازی شخصیت اسپرت خودرو، که به این ترتیب امکان جلب رضایت تمامی سلایق در مشتری های این خودرو فراهم شده است. آلفا رومئو 4C در شش رنگ در دسترس می باشد: سه رنگ پاستل (سیاه، سفید و قرمز آلفا)، یک رنگ متالیک خاکستری بازاتو و دو رنگ سه لایه سفید صدفی و قرمز F1.
رینگ های قابل ارائه، علاوه بر اندازه ها و طرح های مختلف، در رنگ های مختلفی نیز قابل انتخاب می باشند: استیل و یا فولاد پرداخت شده که خود ظاهری، حتی اسپرت تر به خودرو می دهد. حتی، انتخاب رنگ کالیپر ترمز نیز امکان پذیر می باشد. در آلفا رومئو 4C چهار رنگ: خاکستری (بصورت استاندارد)، قرمز، زرد و سیاه و سفید، قابل انتخاب می باشند.
تا آنجایی که به فضای داخلی اتاق مربوط می شود، صندلی با قابی از جنس فیبر کربن، مظهر کیفیت و برتری در صندلی های خودروهای اسپرت موجود در بازار، دارای 4 گزینه ی مختلف برای روکش می باشد: علاوه بر روکش استاندارد پارچه ای سیاه رنگ با دوخت قرمز، شما می توانید چرم سیاه و سفید یا قرمز را انتخاب نمایید و یا حتی ترکیب فوق العاده زیبای چرم و پارچه ی میکروفیبر با خط دوخت قرمز را انتخاب نمایید. علاوه بر این، رنگ تودوزی - سیاه و سفید رنگ به عنوان استاندارد - با گزینه ی "تودوزی قرمز دو رنگ" قابل جایگزینی می باشد، که به فضای داخلی اتاق خودرو، ظاهری اسپرتی و ویژه تر می بخشد.
قاب چراغ جلو ی کربن و تاج صفحات کیلومتر دو گزینه ی دیگر قابل انتخاب (آپشن) می باشند که کاربرد بیشتر فیبر کربن را همراه دارند. ماده ای که کاربردی تعیین کننده در خودرو داشته و در نتیجه ی استفاده از بدنه ی یکپارچه، در عناصر دیگر خودرو از داخل قابل مشاهد می باشد.
از سوی دیگر، اگزوز دوتایی نوع اسپرت/مسابقه ای، ست آپ نوع اسپرت و تایر های مسابقه ای نوع AR، دیگر گزینه های قابل انتخاب (آپشن) می باشند که احساس اسپرتی تری را در آلفا رومئو 4C تداعی می کنند. علاوه بر این آپشن های ویژه، یک سری از لوازم جانبی قابل انتخاب منحصر به فرد، مانند چادر قرمز رنگ خودرو و چمدان چرخدار آلفا رومئو 4C به همراه خودرو قابل ارائه می باشند.