تکنولوژی 4C

آلفا D.N.A.

 

منطق عملیاتی تمام سیستم های الکترونیکی خودرو، با هدف کسب سطح متناسبی از عملکرد برای شرایط رانندگی مختلف، به بهترین شکل ممکن تنظیم شده و بکار گرفته شده است. شما می توانید تنها با زدن یک دکمه شخصیت آلفا 4C خود را، تغییر دهید: مطیع و محتاط (All weather)، متعادل اما اسپرتی (Natural) و یا سریع و تهاجمی (Dynamic). سلکتور آلفا رومئو DNA سه مود متفاوت رانندگی را از سال 2008 در اختیار راننده ها قرار داده است. این سیستم در آلفا رومئو 4C به طور کامل اصلاح شده و مطابق با نیازهای یک خودروی سوپر اسپورت با کارایی بالا، تغییر یافته است.
در همین راستا سه مود موجود با افزودن یک مود چهارم، تکمیل شده است: مود مسابقه ای آلفا (Alfa Race)


مود مسابقه ای آلفا (Alfa Race)
مود مسابقه‌ای آلفا فوق‌العاده ترین مود قابل انتخاب آلفا D.N.A بوده و با حرکت دادن سلکتور DNA به سمت (Dynamic) و نگاه داشتن سلکتور به مدت چند ثانیه قابل فعال سازی می باشد. با این انتخاب مود مسابقه‌ای ،  شما کنترل کامل تمامی سیستم های خودرو را، در شرایط مسابقه ای، در دست خواهید داشت. این مود، با به حداقل رساندن مداخلات سیستم های الکترونیکی خودرو، کنترل کامل خودرو را در اختیار راننده، قرار می دهد.
در مود مسابقه‌ای آلفا، سیستم کنترل پایداری (ESC) به طور معمول غیر فعال بوده و تنها در صورت ترمزگیری شدید و برای جلوگیری از اینکه راننده کنترل خودرو را ازدست دهد، فعال شده و مداخله می-نماید. سیستم کنترل لغزش خودرو (ASR) نیز در زمان شتاب گیری و ترمزگیری غیرفعال شده و کنترل لغزش و میزان چسبندگی خودرو به سطح جاده را تنها از طریق کنترل پدال گاز در اختیار راننده قرار می‌دهد. سیستم کنترل دیفرانسیل Q2 آلفا، از سوی دیگر، فعال باقی می ماند، زیرا فعال بودن این سیستم در زمان خروج خودرو از پیچ های تند، با سرعت بالا، ضروری می باشد.

 

مود (Dynamic)
مود (Dynamic) تنظیمات خودرو را برای ارایه ی عملکرد رانندگی عالی، تنظیم می نماید. پارامترهای کنترل موتور به شکلی تنظیم می شوند که نسبت به تغییر زاویه ی پدال گاز، قادر به عکس العمل سریع تر باشند و همچنین گیربکس TCT آلفا، برنامه ای با سرعت واکنش بالا را انتخاب می نماید تا زمان تعویض دنده را تا 25 درصد نسبت به حالت معمول کاهش دهد. سیستم ESC در این حالت زاویه ی دریفت را تا حد معینی محدود کرده و تنها اگر وضعیت فرمان و زاویه ی دریفت، پایداری خودرو را در معرض خطر قرار دهد، فعال می شود.

 

مود (Natural)
این مود برای استفاده ی روزمره ی خودرو طراحی شده است. پارامترهای تعویض دنده، برای حداکثر راحتی و روانی تنظیم شده اند. گیربکس آلفا TCT در حالت دستی، از دست دادن تمرکز راننده را جبران می نماید. زمانیکه دور موتور تا حد معینی افزایش یابد، عملکرد افزایش خودکار، بصورت اتوماتیک دنده ای بالاتر را انتخاب می نماید، در حالیکه، به محض اینکه دور موتور به کمتر از 1000 دور در دقیقه (1000 rpm) کاهش یابد، عملکرد کاهش خودکار دنده ی پایین تر را انتخاب می نماید. در نهایت، دیفرانسیل Q2 آلفا، در مود ملایم قرار داشته و تنها زمانیکه سطح تماس یکی چرخ های عقب، به شکل قابل توجهی کاهش یافته باشد، فعال می شود.

 

مود همه ی شرایط آب و هوایی (All weather)
در شرایط هوایی نامساعد، برای اطمینان از حداکثر ایمنی، بهتر است تا مود همه‌ی شرایط آب و هوایی انتخاب شود.
در زمان انتخاب مود همه‌ی شرایط آب و هوایی عکس العمل خودرو نسبت به تغییر زاویه ی پدال گاز بسیار آرامتر از حالت معمول می باشد. سیستم ASR یک منطق ویژه جهت کنترل موتور و ترمزها انتخاب کرده و در صورت خارج شدن کنترل خودرو از دست، خروجی موتور را برای مطابقت با سرعت جاده ای خودرو تنظیم کرده و از لغزیدن آن جلوگیری می نماید، زیرا که در غیر این صورت کنترل خودرو می تواند دشوار باشد.

آلفا TCT

این تنها قدرت خروجی موتور نیست که عملکرد فوق العاده ی آلفا رومئو 4C را تضمین می نماید. بی تردید یک سیستم انتقال نیروی پیشرفته برای کنترل این قدرت خروجی مورد نیاز است. آلفا 4C مجهز به یک گیربکس TCT شش سرعته با کلاچ خشک دوبل می باشد، سیستمی که انتقال سریع قدرت در سیستم تعویض دنده ی مداوم را با تمام مزیت های یک گیربکس اتوماتیک در هم می آمیزد. این سیستم همانند دو گیربکس به صورت موازی عمل می نماید، که هر یک دارای کلاچی مخصوص به خود می باشند. در این سیستم، دنده ی بعدی در حالیکه دنده ی قبلی هنوز درگیر می باشد، درگیر شده و به این ترتیب ناپیوستگی‌های ناشی از تعویض دنده در فرآیند انتقال قدرت را از بین می برد. کلاچ آلفا TCT بصورت ویژه برای استفاده در آلفا رومئو 4C تغییر یافته است. کلاچ ویژه ی 4C مجهز به تمامی نرم افزار های جدید کنترل می باشد، که سریع ترین حالت ممکن تعویض دنده را در تمامی شرایط تضمین می نمایند. عملیات تعویض دنده، در مود های عملکرد اسپورت، تهاجمی تر بوده و راننده ها می توانند به وضوح، درگیر شدن دنده ی جدید را، همانند یک خودروی مسابقه ای، در زمان رانندگی احساس کنند. از سوی دیگر، در پیچ ها برای جلوگیری از کاهش پایداری خودرو، تعویض دنده ها به روان‌ ترین شکل ممکن انجام می شوند.



 

توربوشارژر

برای تکمیل فن آوری‌ها، این موتور مجهز به یک توربوشارژر نسل جدید و یک منیفولد دود مبدل پالس می‌باشد که با بهره بردن از فشار امواج، گشتاور موتور، در دور موتورهای پایین را جبران کرده و افزایش می‌دهد. منیفولد و توربین از فولاد میکروکست ساخته شده و به شکلی طراحی شده است که در دماهای بسیار بالا (بیش از 1000 درجه ی سانتیگراد) - یکی از پیش نیازهای کاهش مصرف سوخت در سفرهای بزرگراهی با سرعت متوسط به بالا نیز عملیاتی باشد. دریچه ی وست گیت، یکی دیگر از قطعات ضروری برای افزایش بهره وری موتور است. این قطعه، منطق کنترل فشار توربو را با هدف تطبیق آن با شرایط رانندگی تنظیم کرده و نارسایی های پمپاژ را به حداقل می رساند  







 

پمپ خنک­ کننده

 

مانند تمام خودروهای مسابقه ای، 4C نیز از یک سیستم اتوماتیک خنک کننده ی کمکی برای محافظت از توربوشارژر بهره می برد. خاموش کردن موتور، به طور معمول باعث توقف فوری گردش روغن موتور شده و به این ترتیب روغن باقی مانده در توربوشارژر، در دمایی بسیار بالا، بصورت راکد باقی خواهد ماند. شک حرارتی وارد بر این روغن باعث از دست رفتن ظرفیت روان کنندگی آن و همچنین منجر به آزاد شدن موادی خواهد شد که می توانند به موتور آسیب برسانند. برای جلوگیری از این پدیده، آلفا رومئو، پمپ خنک‌کننده را طراحی و تامین کرده است. این پمپ به طور خودکار توسط ECU کنترل شده و با گردش روغن در مجاری توربو شارژر، روغن را به اندازه ی کافی خنک می نماید.