کارایی 4C

 

میزان کارآیی
خودرویی با کمتر از 4 متر طول، 2 متر عرض و 118 سانتی متر ارتفاع. طراحی آلفا رومئو 4C به همان اندازه ای جسورانه است که، ابعاد آن است. در این خودرو به جای افزایش قدرت پیشرانه، تصمیم بر این شده است که از وزن خودرو، تا حد ممکن کاسته شود. این چالش، طراحی تک تک اجزاء این خودرو را تحت تاثیر قرار داده است. نتیجه شگفت انگیز است: وزن خودرو بدون سرنشین، کمتر از 900 کیلوگرم می باشد و توسط توانی معادل 240 اسب بخار (HP) به پیش رانده می شود، که نسبت وزن به توان را به کمتر از 4 کیلوگرم بر اسب بخار kg/HP می رساند. ترکیبی که چالاکى و عملکرد واقعی یک خودروی سوپر اسپورت را تضمین می نماید. این کاهش وزن باورنکردنی، با استفاده از مواد فوق العاده سبک مانند فیبر کربن، آلومینیوم و کامپوزیت که همگی برای اکتساب حداکثر بهره وری دینامیک خودرو، بکار گرفته شده اند، حاصل شده است. خودرویی سریع، قدرتمند و تکامل یافته. بکارگیری مواد پیشرفته در ترکیب با فرآیند ها و ارزش های نوآورانه ی آلفا رومئو در 4C، تمرکزی حقیقی از کارآیی را در این خودرو، ایجاد کرده است.

سبک و مستحکم
به عنوان اولین و مهمترین اقدام، فیبر کربن برای ساخت محفظه مرکزی اتاق سرنشین انتخاب شد. از عمده ترین مزیت های فیبر کربن نسبت به مواد معمولی مورد استفاده در صنعت خودرو، خاصیت "ایزوتروپیک" می باشد، یعنی فیبر کربن، در تمام جهات، دارای ویژگی های استحکامی یکسان (همسانگرد) می باشد. در فیبر کربن یک سویه، از آنجائیکه تمام الیاف در یک جهت قرار می گیرند، قطعات ساخته شده از آن می توانند تا 5 برابر قوی تر عمل نمایند. آلومینیوم، که ماده ای قوی اما فوق العاده سبک می باشد در ساخت بلوک سیلندر و خود موتور و همچنین محفظه جلو و عقب بدنه که از اتاق و سرنشین ها در برابر ضربات ناشی از تصادف محافظت می نماید، استفاده شد. یک رول بار (roll-bar) از جنس فولاد تقویت شده، که در پشت سرنشین ها در خودرو تعبیه شده است، در صورت واژگونی خودرو از در هم شکستن و تغییر شکل اتاق خودرو، جلوگیری می نماید. همچنین استفاده از مواد کامپوزیت پیشرفته، که پیش از این، بکارگیری آنها در مدل های تولیدی، بیش از حد دشوار به نظر می رسید، تکمیل کننده ی ساختار نوآورانه ی این خودرو می باشند. در ساخت بدنه ی آلفا رومئو C4، از کامپوزیت تراکم پایین (low density composites) استفاده شده است، این کامپوزیتها نسبت به آلومینیوم دارای ثبات و استحکام بالاتری بوده و نسبت به ورق فولادی بیست درصد سبکتر می باشند.

موتور

 




 

در طراحی پیشرانه ی CC 1750 توربو شارژر 4C، از آخرین فن آوری های روز جهان بهره گرفته شده است. همچنین تیم مهندسی آلفا رومئو این فن آوری را حتی، تهاجمی تر و کارآمدتر از آنچه هست ساخته اند.
 4 سیلندر، بلوک سیلندر و ساختار موتور آلومینیومی، یک توربو شارژر نسل جدید، سیستم پاشش سوخت مستقیم با فشار فوق قوی، سيستم تايمينگ متغير پيوسته سوپاپ دوال (CVVT) و سیستم کلاچ دوآل این پیشرانه ی 1750 سی سی را قادر به ارائه یک عملکرد اسپرتی بی سابقه می سازد.
گشتاور و قدرت ویژه ی این موتور، رکورد جدیدی را برای موتوری با این اندازه ثبت کرده است. حداکثر قدرت موتور، 240 اسب بخار، در 6000 دور در دقیقه حاصل می شود، که خود تاییدیست بر کشش فوق العاده و پویایی این موتور. این موتور چه در هنگام شروع به حرکت از سکون و چه در هنگام شتاب گیری قابلیت هایی استثنایی را نشان می دهد. شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت آلفا رومئو 4C برابر با چهار و نیم ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن در حدود 258 کیلومتر در ساعت می باشد. قابلیت های این موتور به اینجا ختم نمی شود؛ لازم به ذکر است که این سطح قابل توجه از عملکرد، با حداقل تاثیر ممکن بر محیط زیست به دست آمده است. در سایه ی سیستم های کنترل پاشش سوخت و سیستم های پیشرفته ی روغنکاری و ضد اتلاف انرژی، تولید گازهای آلاینده در آلفا رومئو 4C به شکل مطلوبی کاهش داشته و در حدود استاندارد یورو 6 قرار گرفته است.

سیستم دیفرانسیل عقب
لذت رانندگی، نتیجه ی یک طراحی به دقت بالانس شده است. سیستم دیفرانسیل عقب نوع موتور وسط: معماری آلفا رومئو 4C نمونه ای از خودرو های اسپرت، که در آن توزیع ایده آل وزن در اولویت اصلی است، می باشد. آلفا رومئو 4C با هدف استفاده ی کامل از تمامی مزیت های دینامیک تامین شده توسط پیکربندی دیفرانسیل عقب با این پیکربندی، طراحی شده است. در سیستم دیفرانسیل عقب، در زمان شتاب گیری، هنگامیکه توان موتور، وزن خودرو را به سمت عقب خودرو می راند، میزان چسبندگی خودرو به سطح جاده افزایش می یابد. علاوه بر این، دیفرانسیل عقب بودن خودرو، به شما اجازه می دهد تا در سرعت های بالاتر وارد پیچ شوید و تجربه ی یک رانندگی پرهیجان تر را برای شما ممکن می سازد. موتور آلومینیومی خودرو در مرکز آن نصب شده است. این عمل به شکل قابل توجهی از وزن خودرو می کاهد زیرا دیگر نیازی به میل گاردان نیست، همچنین با تمرکز وزن موتور در نزدیکی مرکز ثقل خودرو توزیع وزن خودرو بهینه سازی شده و امکان کنترل و هدایت بهتری برای راننده امکان پذیر می شود.
کنترل پیشرفته
سیستم تعلیق اسپرت، دیسک های ترمز خنک شونده و تایر هایی با قطر های مختلف: 4C دارای یک سيستم کنترل ايروديناميکى پیشرفته می باشد که به شکلی طراحی شده است تا نیروی بازدارنده ی حرکتی در خودرو را به حداقل ممکن برساند. سیستم تعلیق این خودرو، با بهره گیری از راه حل های فنی با ماهیت اسپرت، عملکرد خودرو را بهبود بخشیده و لذت رانندگی بی نظیری را فراهم آورده است. سیستم تعلیق آلفا رومئو 4C در جلو از نوع جناغی دوبل بوده و بازخوردی مستقیم و فیلتر نشده از شرایط جاده را به سرنشین های خودرو منتقل می نماید. ور سیستم تعلیق آن در عقب، سیستم تعلیق پیشرفته ی مک فرسون، پایداری عالی و لذت یک رانندگی مفرح را، حتی در تندترین پیچ ها و ناپایدارترین مانور ها تضمین می نماید. هر دو سیستم تعلیق جلو و عقب از آلومینیوم و فولاد با مقاومت بالا ساخته شده اند. سیستم ترمز، ویژه ی شرایط مسابقه ای طراحی شده است. دیسک های ترمز خنک شونده چرخ جلو و کالیپر ترمز مارک برمبو ، قادرند تا سرعت خودرو را تنها پس از طی 36 متر از 100 کیلومتر در ساعت به صفر برسانند. همچنین برای اطمینان از حداکثر میزان پایداری و جلوگیری از لغزیدن خودرو، تحت هر شرایطی، 4C، مجهز به تایرهایی با قطرهای متفاوت 17”-18” یا 18”-19” می باشد، که برای هدایت و کنترل بهتر، تایرهای بزرگتر در چرخ های عقب نصب شده اند.